Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Rehabilitering - hjerneslag

Hjerneslag er en betegnelse på oppstått skade i hjernen som skyldes en blodpropp eller en blødning. Symptomene oppstår ofte akutt og det er viktig med rask sykehusinnleggelse for utredning og behandling. Det er stor variasjon i hvilke følgetilstander hjerneslaget gir og hvor omfattende rehabilitering det er behov for.

 

Sosial, psykososial og medisinsk habilitering og rehabilitering reguleres av forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator. I forskriften defineres habilitering og rehabilitering på følgende måte:

"Habilitering og rehabilitering skal ta utgangspunkt i den enkelte pasient og brukers livssituasjon og mål. Habilitering og rehabilitering er målrettede samarbeidsprosesser på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere. Prosessene kjennetegnes ved koordinerte, sammenhengende og kunnskapsbaserte tiltak. Formålet er at den enkelte pasient og bruker, som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og arbeidsliv, sosialt og i samfunnet."

Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator §3

 


 

Henvisning og vurdering

Akuttsykehus, fastlege eller spesialist kan henvise deg til rehabilitering. Henvisningen skal inneholde beskrivelser av områdene i sjekklisten under.

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, ev. navn på foresatte.
  2. Henvisers navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose og beskrivelse av hvordan plagene påvirker daglig funksjon knyttet til arbeid, utdanning og fritid (fysisk, psykisk og sosialt).
  4. Andre forhold som kan påvirke rehabiliteringsevnen (komorbiditet, inkludert psykiske lidelser og rusmiddelproblemer).
  5. Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges.
  6. Opplysninger om trygd- og arbeidsstatus.
  7. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk.
  8. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRE).
  9. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig. Hva er pasientens konkrete mål/motivasjon for rehabiliteringen?
    Opptrening/rehabilitering er for uspesifikt.
  10. Hvilke tiltak er prøvd ut lokalt i 1. linjetjenesten?
    - Hvilken effekt hadde tiltakene?
    - Hvilken egenaktivitet/egentrening gjør pasienten i det daglige?
  11. Har pasienten en individuell plan?
  12. Er pasienten vurdert av spesialist? I så fall vedlegges epikrisen.
  13. Har pasienten tidligere mottatt rehabiliteringsopphold/poliklinikk/dagtilbud i spesialisthelsetjenestene (offentlig/privat) for samme tilstand/diagnose?
    - Dersom ja, hvilke tilbud?
  14. Hva har lokale oppfølgingstiltak bestått av i etterkant av rehabiliteringsoppholdet?
  15. Hva har tilkommet av nye funksjonstap etter ev. rehabiliteringsopphold i spesialisthelsetjenesten og/eller lokale oppfølgingstiltak?

Epikrise fra siste opphold vedlegges.  

   

 

Før innleggelse

Vi ønsker at du tar med deg 

  • oppdatert medisinliste (legemiddelliste) 
  • egen rullestol og ganghjelpemidler 
  • treningstøy og godt skotøy
  • yttertøy tilpasset årstid
  • individuell plan dersom du har det

En pårørende er velkommen til å være med på innleggelsesdagen. 

Vi trenger informasjon om 

  • du har behov for tolk 
  • du har behov for spesielle hjelpemidler  

Tenk gjennom målene du har for oppholdet 

Hva som er viktig for deg er grunnlaget for dine mål og fokus i rehabiliteringsprosessen. Du bør være motivert for å jobbe målrettet. 

 

Under

Innleggelse

Ved innleggelse blir du tatt imot, innskrevet og deretter undersøkt av lege. Du får også informasjon om det tverrfaglige teamet og om det planlagte forløpet.

Kartlegging

For å tilby en rehabilitering tilpasset dine behov og mål, gjennomfører teamet kartlegging med samtaler, tester og observasjoner. Vi avklarer også behov for kommunale helsetjenester og etablerer tidlig kontakt med hjemkommunen i samarbeid med deg.

Målrettet rehabilitering

Du lager mål sammen med det tverrfaglige teamet. Pårørende kan delta dersom du ønsker det. Et nyttig hjelpemiddel kan være å tenke at målet skal være SMART:

  • S – Spesifikt
  • M – Målbart
  • A – Aktivitetsrettet
  • R – Realistisk
  • T – Tidsavgrenset

Vi fører mål og tiltak inn i rehabiliteringsplanen. Underveis evaluerer vi fremdriften i møter der du deltar, og hvor pårørende kan være med dersom du ønsker det.

Vi vil også bidra til at du:

  • får kunnskap om skaden og dens følgevirkninger, forebygging av komplikasjoner og mulige senskader
  • starter prosessen med å oppnå best mulig grad av selvstendighet i daglige aktiviteter
  • får veiledning om behandling og trening, både på kort og lang sikt
  • får innsikt i en ny livssituasjon, og opplever mestring

Tverrfaglig, spesialisert rehabilitering

Et tverrfaglig team følger deg opp gjennom hele oppholdet. Teamet kan bestå av lege, fysioterapeut, ergoterapeut, sosionom, sykepleier, vernepleier, helsefagarbeider, nevropsykolog, logoped og klinisk ernæringsfysiolog – sammensatt etter dine behov. En kontaktperson i teamet koordinerer rehabiliteringen og sikrer god flyt og samhandling.

Egeninnsats og trening i daglige gjøremål

Vi støtter deg i å jobbe mot dine egne mål. Du får en ukeplan med trening og aktiviteter. Din egeninnsats er avgjørende for resultatet.

Vi legger vekt på trening i daglige aktiviteter, som personlig stell, påkledning og forflytning. Samtidig hjelper vi deg med å finne god balanse mellom aktivitet og hvile.

Varighet

Varigheten på rehabiliteringsoppholdet vurderes ut fra dine behov og faglige vurderinger. På første møte setter vi en foreløpig utskrivelsesdato. Dersom planen endres underveis, får du informasjon om dette.

Forberedelse til utreise

Teamet kan anbefale permisjon i løpet av oppholdet slik at du får prøvd ut rehabiliteringstiltak i hjemmemiljøet. Erfaringene derfra bruker vi i det videre arbeidet.

Før du reiser hjem:

  • avklarer vi behov for kommunal oppfølging, og holder eventuelt samarbeidsmøte
  • gjennomfører vi utskrivningsmøte med det tverrfaglige teamet og eventuelt pårørende
  • skriver vi en rapport som oppsummerer oppholdet, gir videre anbefalinger og inneholder oppdatert medisinliste

Du får et eksemplar av rapporten. Den sendes også til fastlegen din og eventuelle andre som følger deg opp. I tillegg sender vi epikrise til fastlegen din.

Medisiner og "mine resepter"

Under oppholdet kan det bli endringer i medisinbruken. Før du reiser hjem, får du:

  • en oppdatert medisinliste
  • informasjon fra legen om hvilke medisiner du skal bruke
  • nye resepter, sendt elektronisk til apotek

Tjenesten "Mine resepter" på helsenorge.no gir deg som har fått e-resepter oversikt over:

  • aktive resepter
  • medisiner du har fått utlevert
  • hvor mange ganger du har hentet dem

Før hjemreise bør du vite:

  • om medisinene påvirker evnen til å kjøre bil eller bruke farlig utstyr
  • hvem du kontakter ved spørsmål om behandlingen
  • om du får videre oppfølging etter utskrivelsen

Kliniske studier

2 kliniske studier er åpne for rekruttering. Sammen med legen din kan du vurdere om en klinisk studie er aktuell for deg.

Se flere kliniske studier

Etter oppholdet

Oppfølging

Behovet for oppfølging etter utskrivelse varierer fra person til person. Anbefalingene for videre oppfølging finner du i den tverrfaglige rapporten du får med deg.

Rehabilitering i sykehus, kommuner og ved private institusjoner

Rehabiliteringstilbud finnes i sykehus, kommuner og ved private rehabiliteringsinstitusjoner.

Du kan finne mer informasjon på:

I tillegg finner du generell informasjon om kommunale hjelpetilbud på helsenorge.no.

Kontakt

Sykehuset Levanger Rehabiliteringsavdelingen

Kontakt Rehabiliteringsavdelingen

Oppmøtested

Andre etasje i hovedbygget.

Bygningsfasade på Sykehuset Levanger. Foto.

Sykehuset Levanger

Kirkegata 2

7601 Levanger

Praktisk informasjon

Du kan koble deg til og surfe gratis på nettverket GjestenettHMN. Passord bestiller du i nettleseren, og får tilsendt på sms. Det trådløse nettverket har dekning de fleste steder på sykehuset.

​Ønsker du kontakt med sykehusetpresten kan personalet på avdelingen formidle dette.

Preste- og samtaletjenesten, Sykehuset Levanger

Diagram


​​​​Narvesen drifter kiosk på dagtid, samt mat- og drikketilbud via automater utenfor åpningstid. Kiosktilbudet inkluderer salg av blomster.​

Du kommer til Sykehuset Levanger med rutegående buss eller tog. Buss stanser ved Sykehusets hovedinngang. Tog stanser ved Levanger Stasjon, cirka 1 kilometer fra Sykehuset Levanger. Det er togstasjon på Trondheim Lufthavn Værnes. Togturen mellom flyplassen og Sykehuset Levanger tar ca. 50 minutter.

entur.no

SAS.no

Norwegian.no

Widerøe.no

Levanger Taxi har telefonnummer 74 08 14 00.

Det er begrenset med parkeringsplasser ved sykehuset. Vi anbefaler derfor at besøkende reiser kollektivt. Buss stopper like ved hovedinngangen.

Kommer du med bil, er det parkeringsmuligheter på flere parkeringsplasser på sykehusområdet. For våre blodgivere er det gratis parkering på avsatte plasser. Alle øvrige plasser er betalingsplasser. Du kan betale kontant, med bankkort eller easy:park app på mobiltelefon. Informasjon om dette finner du på parkeringsautomatene.

Vi anbefaler ikke bruk av egen bil ved innleggelse, dagkirurgi eller annen poliklinisk operasjon. Behandling og medisinering kan føre til at bilkjøring må unngås.


Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. 

Pasientr​eiser


​Det er ikke tillatt å røyke inne i sykehusbyggene. Du kan røyke på anviste steder i nærheten av hovedinngangen.

Ønsker du nikotintyggegummi eller nikotinplaster ved innleggelsen på sykehuset? Ta kontakt med personalet når du er kommet på avdelingen, så får du hjelp.

På sykehusapoteket får du kjøpt medisiner, sykepleieartikler og andre apotekvarer, og råd og veiledning om bruk av legemidler og utstyr. Sykehusapoteket ligger på bakkeplan til høyre fra hovedinngangen.​

For åpningstider og kontaktinformasjon, se sykehusapotekets hjemmeside

Sykehuskafeen er åpen for alle. 

Sykehuskafeen finner du i 1.etasje.

Åpningstider

Hverdager: 07:30 - 16:30
Helg/helligdager: 09:00 - 15:00
Åpningstider kan avvike ved lavaktivitetsperioder.
 
Middag serveres fra klokka 12:00 alle dager.

Bruk av mobiltelefon er tillatt på sykehuset. Vennligst sett mobilen på lydløs og ta hensyn til andre pasienter.​