Slik reduserte klinikken sykefraværet betydelig
Målrettet arbeid med arbeidsmiljø, tett oppfølging og involvering av ansatte har gitt gode resultater i Klinikk for prehospitale tjenester. I perioden januar til mai 2026 hadde klinikken et sykefravær på 5,2 prosent, som er det laveste i foretaket.

Klinikk for prehospitale tjenester omfatter AMK, ambulanseavdelingen, pasientreiser og en mindre stab under klinikksjefen. Som i resten av Helse Nord-Trøndelag har sykefraværet variert over tid, men klinikken har over flere år hatt et høyere fravær enn ønskelig, særlig i deler av ambulansetjenesten. Den siste tiden har tallene vist en tydelig positiv utvikling.
Resultater av systematisk arbeid
Ifølge klinikksjef Eli Aunøien skyldes ikke nedgangen ett enkelt grep, men heller et langsiktig og systematisk arbeid med både arbeidsmiljø og ledelse.
– Vi har brukt arbeidsmiljørapportene (ForBedring) aktivt og vi har tatt tak i utfordringene som har kommet fram. Samtidig har vi prioritert tett samarbeid med tillitsvalgte og verneombud, både i faste møter og gjennom lokal oppfølging, sier Aunøien.
Hun trekker også fram arbeidet med å styrke samarbeidet i lederlinjen og bygge større psykologisk trygghet i ledergruppen. Målet har vært at ledere i mindre grad skal stå alene i krevende situasjoner, og heller i større grad dele erfaringer og støtte hverandre.
Ledergruppe- og lederutvikling samt reduksjon i for store lederspenn har vært viktige tiltak.

– Det er veldig viktig for meg at ansatte har det bra på jobb. Målet vårt er et arbeidsmiljø der både ansatte og ledere trives med oppgavene sine og opplever støtte i hverdagen. Fravær vil naturligvis kunne variere, men vi er opptatt av at ingen skal bli sykmeldt fordi de ikke trives eller ikke har det bra på jobb, sier Aunøien.
Ansatte har vært en viktig del av forbedringsarbeidet
Involvering av ansatte har vært sentralt i forbedringsarbeidet. Ved ambulansestasjonen i Steinkjer har seksjonen jobbet aktivt med en egen verdiplakat som er utviklet av medarbeiderne selv.
Arbeidet startet med et enkelt, men viktig spørsmål: Ville vi følt oss trygge som pasient her?
Dette ble utgangspunktet for et felles arbeid ved stasjonene i Steinkjer og Malm. Ansatte identifiserte både hva som fungerte godt, og hva som ikke fungerte like godt. Deretter fikk en gruppe ansatte i oppdrag å omsette dette til konkrete verdier og forventninger for arbeidshverdagen.

– Målet var at dette ikke bare skulle bli fine ord, men noe vi faktisk jobber etter hver dag. Verdiplakaten er godt synlig i avdelingen og brukes aktivt i samtaler og refleksjon. Den har blitt et felles referansepunkt, både for det som fungerer godt og når noe må tas tak i, sier seksjonsleder Christoffer Bade Aasheim.
Verdiplakaten bygger på Helse Nord-Trøndelags verdigrunnlag – trygghet, respekt og kvalitet. Arbeidet med plakaten har bidratt til økt engasjement, involvering og eierskap blant medarbeiderne.
Paramedisiner Kristoffer Lein Brandtsegg kjenner seg godt igjen i innholdet.
– Dette er på mange måter rettesnora vår. Det er dette vi er enige om skal prege seksjonen og arbeidsmiljøet vårt. Jeg synes plakaten er veldig fin, og det er bra at vi kom fram til dette i fellesskap, sier han.
På spørsmål om han føler eierskap til arbeidet, er svaret tydelig:
– Ja, absolutt. Jeg føler eierskap både til plakaten og til jobben. Jeg trives veldig godt.

Kollegastøtte og faglig utvikling
Ambulansetjenesten har over tid hatt en god ordning med kollegastøtte, som aktiveres etter spesielle hendelser. Klinikken har samtidig jobbet videre med å forbedre ordningen, blant annet gjennom tydeligere ansvarsfordeling og bedre dialog mellom kollegastøtteapparatet og ledelsen.
I tillegg peker klinikken på økt lokal fagutvikling, kompetanseheving og mer samkjørt arbeid på tvers av enheter som viktige bidrag til den positive utviklingen.