Har fått 500 tusen til satsing på lærlinger
Helse Nord-Trøndelag har fått til sammen 500 tusen kroner fra arbeidsgiverforeningen Spekter og arbeidstakerorganisasjonen Fagforbundet til prosjektet lærlinger i HNT. Målet er å få til gode og attraktive utdanningsløp for lærlinger i sykehusene våre.

Ved å utdanne flere fagarbeidere åpner vi opp for flere muligheter for å drive oppgavedeling og bidra til bedre rekruttering til helseyrket. Prosjekt «Lærlinger i HNT – inkludering og mangfold i sykehusene» springer ut fra det tidligere oppgavedelingsprosjektet i Utviklings- og omstillingsprogrammet i Helse Nord-Trøndelag. I arbeidet med oppgavedeling er det behov for å styrke yrkessammensetningen i sykehuset. Fagarbeidere og lærlinger blir dermed sentralt.
Hensikten med prosjektet, der Spekter og Fagforbundet har gått inn med 250 tusen kroner hver, er å utvikle gode utdanningsløp for fagarbeidere i Helse Nord-Trøndelag, noe som igjen åpner for en bredere yrkessammensetning enn det foretaket har i dag.

-Det at vi kan få inn flere yrkesgrupper er noe som vil bidra til større tverrfaglighet samtidig med at vi får inn flere perspektiv. Det gir oss også anledning til å dele oppgaver på tvers av yrkesgruppene. Vi vet at det blir mangel på f.eks. sykepleiere i årene som kommer, og skal vi klare å opprettholde god kvalitet og ivareta pasientene fremover blir det viktig å utvide faggruppene. Det er derfor sentralt at vi får inn flere fagarbeidere og assistenter, sier prosjektleder Andrine Margareta Skotvold i Helse Nord-Trøndelag sitt lærlingekontor.
Frigjøre tid
Enkelt forklart handler oppgavedeling om å frigjøre tid til ansatte med spisskompetanse, slik at de kan bruke tiden sin de oppgavene som krever nettopp denne spisskompetansen, mens andre grupper kan løse oppgavene som ikke krever samme spisskompetanse. Erfaringer fra andre helseforetak, som har jobbet med oppgavedeling, viser at helsefagarbeidere, helsesekretærer/sekretærer og portører har kompetanse til å ivareta en del av oppgavene som i dag løses av andre yrkesgrupper.
-Vi søker etter flere modeller og veier inn til sykehusene. Den nye opplæringsloven gjør det lettere å foreta et karriereskifte, da opplæringen kan være modulbasert og hvor opplæringen i større grad skjer gjennom praksis. Vi må rigge oss for å skape flere veier inn til sykehusene, forteller Skotvold.
-Har du eksempler på det?
-Ja, i dag er det veldig mange ulike veier til et fagbrev, blant annet har vi fagbrev på jobb som en alternativ vei. Vi ønsker også å bidra til at flere som står utenfor yrkeslivet kan ta en yrkesrettet utdanning og komme inn i jobb. Derfor har vi på en måte blinket oss ut Trøndelagsmodellene som det sporet vi fil følge, sier Andrine Margareta Skotvold.
Hva er Trøndelagsmodellen?
Trøndelagsmodellen en modell for læreløp som innebærer samarbeid mellom flere aktører med mål om å redusere antallet som står utenfor arbeidslivet. Foreløpig er det få offentlige virksomheter som har klart å implementere arbeidsformen som en del av en helhetlig strategi for rekruttering og inkludering. Dette er noe Helse Nord-Trøndelag har ambisjoner om å lykkes med - sammen med viktige samarbeidspartnere på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Her vil man kunne trekke lærdom fra Aker Verdal som aktivt har jobbet med å implementere modellen i sin virksomhet - noe de har oppnådd gode resultater med.
Dette sier lærlingene selv
Emma Almlid har fullført lærlingeløpet som helsefagarbeider i Helse Nord-Trøndelag. Hun fikk tilbud om fast jobb allerede før hun hadde fullført løpet og avlagt fagprøven. Hun hadde en fin læreperiode i Helse Nord-Trøndelag.

-Jeg synes det har vært ganske så fint å være lærling her. Det var jo på mange måter helt nytt da jeg begynte som lærling innen mitt fag. Nå er situasjonen en annen og det er flere helsefagarbeiderlærlinger i helseforetaket nå, enn da jeg startet, sier Emma Almlid.
-Hva har vært best, synes du?
-Det er det at jeg har lært så mye forskjellig. Det er som sagt ikke så mange helsefagarbeidere, men jeg har vært så heldig at jeg har fått jobbet med sykepleiere som har vært opptatt av å lære bort – pluss at jeg har hatt en engasjert og god hjelpepleier som veileder. Jeg tenker den største fordelen med å være lærling i helseforetaket er at man får jobbet mye mer tverrfaglig, sammenlignet med om man er lærling i en kommune, sier Emma Almlid.
Mye forskjellig synes Marion Nystad også at det er. Hun har rundt en måneds erfaring som lærling i helsefagarbeiderfaget. Hun er tilknyttet avdeling for sengeposter/dagkir/poliklinikk i Klinikk for kirurgi på Levanger.

-Den første måneden har vært veldig artig og veldig lærerik. Det har vært veldig mye å gjøre og mye forskjellig. Nå har jeg jobbet på et sykehjem tidligere og har hatt praksis på sykehus fra før, men det er mye som har skjedd den første måneden, sier Marion Nystad.
-Hvordan har du blitt tatt imot?
-Jeg har blitt veldig godt mottatt her på avdelingen. Folk har vært veldig snille og veldig hjelpsomme, sier Marion Nystad.