Først i landet med behovsstyrt poliklinikk for migrenepasienter
Helse Nord-Trøndelag (HNT) er trolig først i Norge med å tilby migrenepasienter oppfølging via en behovsstyrt poliklinikk. Etter en vellykket pilot tidligere i år, er vi nå i gang med å inkludere de første pasientene i det nye tilbudet.

Foto: Colourbox
Bakgrunnen for prosjektet er en kraftig økning i antall migrenepasienter, særlig etter at nye og svært effektive medisiner (CGRP-hemmere) ble tilgjengelige. Mange som tidligere ikke kunne få behandling, kan nå behandles. Det er noe som naturligvis er bra for de som plages med migrene, men det har også ført til lengre ventelister og økt press på helsetjenesten.
I en behovsstyrt poliklinikk fyller pasienten ut et digitalt spørreskjema hjemmefra. Basert på svarene vurderer helsepersonellet om det er nødvendig med en oppfølgingstime, som kan skje enten fysisk eller digitalt. Dersom alt er i orden, slipper pasienten å møte opp på sykehuset unødvendig. Dette sparer tid både for pasienter og helsepersonell, og gjør at de som faktisk trenger behandling får hjelp raskere.
-Vi startet opp med behovsstyrt poliklinikk for epilepsipasienter i 2023. Allerede ved oppstarten av det tilbudet var vil vel egentlig enige om at migrenepasienter kunne være en fin nummer to og nå er vi i gang, sier klinikksjef Norunn H. Hestvik.
– Vi fikk en kraftig økning i henvisninger etter at de nye migreneforebyggende medisinene kom på markedet. HELFO krever tett oppfølging av pasientene som bruker disse medikamentene, og da ble det utfordrende å følge opp alle innen rimelig tid, forklarer overlege Kristina Devik.

Tett samarbeid – skreddersydd løsning
-Det nye tilbudet er resultatet av et nært og tverrfaglig godt samarbeid mellom fagfolkene våre i Namsos og på Levanger. Her har leger, sykepleiere og sekretærer bidratt aktivt. Det samme har folk fra HEMIT gjort, forteller klinikksjef Norunn H. Hestvik.
Sammen har de utviklet et digitalt spørreskjema som er spesielt tilpasset migrenepasienter. Skjemaet danner grunnlaget for den behovsstyrte oppfølgingen. I arbeidet med å utvikle den behovsstyrte poliklinikken har Helse Nord-Trøndelag hatt et tett og godt samarbeid med Nasjonal kompetansetjeneste for hodepine ved St. Olavs hospital og Akershus universitetssykehus. I tillegg har det vært dialog med flere andre helseforetak, blant annet OUS, Førde sentralsjukehus, Sykehuset Telemark, Helse Bergen og Helse Stavanger. Mange av disse har vist stor interesse for modellen som Helse Nord-Trøndelag nå har tatt i bruk, og flere har allerede begynt å se på hvordan de kan ta den i bruk lokalt.
– Det er viktig å understreke at pasientene fortsatt får like god og trygg behandling som før. Vi får nå bedre oversikt og kan bruke tiden vår på de som virkelig trenger det, sier Devik.
Prosjektleder Jan Ove Heggdal legger til:
–Det er tydelig at vi har truffet et behov. Samtidig følger vi nasjonale føringer om å utvikle og ta i bruk digitale helsetjenester. Modulen vi har bygd for oppfølging av migrenepasienter kan med noen justeringer brukes til behovsstyrt oppfølging av andre hodepinetyper også, sier Heggdal.
Fordelene med behovsstyrt poliklinikk
- Kortere ventetider: De som trenger oppfølging mest, får raskere hjelp.
- Bedre utnyttelse av ressurser: Leger og sykepleiere kan bruke mer tid på pasienter med størst behov.
- Økt pasienttilfredshet: Pasientene får helsehjelp der de bor 24/7 og slipper unødvendige reiser til sykehuset. De svarer ut skjema med faste intervaller, i tillegg kan de alltid kontakte sykehuset ved behov.
- Bedre oversikt: Digitale spørreskjemaer gir helsepersonellet bedre innsikt i pasientenes helse.
- Ingen egenandel for digitale skjemaer: Pasientene betaler kun egenandel ved fysisk eller telefonbasert konsultasjon.
Slik fungerer ordningen
- Pasienten fyller ut et digitalt spørreskjema hjemmefra.
- Helsepersonell vurderer svarene som kommer inn.
- Kun de som har behov for det blir kalt inn til time – enten fysisk eller digitalt.
- Pasientene kan selv ta kontakt med sykehuset hvis tilstanden endrer seg eller de har spørsmål.