En to år gammel endring i Helseplattformen har ført til avvik i oppfølgingen av pasienter
Det er påvist avvik i oppfølgingen av interne meldinger knyttet til sluttrapporter (epikriser) som er sendt fra sykehus og avtalespesialister utenfor Helseplattformen. Avviker gjelder alle sykehus i regionen.

- Vi går grundig gjennom sakene som gjelder Helse Nord-Trøndelag for å se om dette kan ha fått negative konsekvenser for pasientbehandlingen, sier sykehusdirektør Annamaria Forsmark.
Avviket gjelder pasienter som har vært behandlet ved andre sykehus eller av avtalespesialister og som er overført til ett av sykehusene i Midt-Norge for eventuell videre oppfølging. For Helse Nord-Trøndelag (HNT) sin del gjelder dette pasienter som er overført etter innføring av Helseplattformen i november 2024.
-Dette er noe som er svært beklagelig. Vi går nå grundig gjennom 315 saker i HNT som hadde med seg en intern melding. Så langt har vi ikke avdekt tilfeller som har ført til konsekvenser for pasientbehandlingen, sier fagdirektør Hanne M. Frøyshov.
Pasientene følges opp
- Vi vil fortløpende kontakte pasienter som eventuelt er berørt. Det betyr at pasienter ikke trenger å ta kontakt med oss. Vi kommer til å kontakte de pasientene som eventuelt måtte være berørt, sier fagdirektøren.
Det er en endring i journalløsningen som har medført at interne meldinger knyttet til epikriser som sykehuset mottar, ikke vises så godt som den burde. Endringen er nå reversert.