Vi har tatt i bruk Helseplattformen – du kan ta i bruk HelsaMi
Fra 9. november 2024 har Helse Nord-Trøndelag tatt i bruk Helseplattformen som sitt nye journalsystem. På samme tid ble HelsaMi tatt i bruk av sykehuset. HelsaMi er den nye innbyggerportalen for pasienter i Midt-Norge.
HelsaMi samler dine helseopplysninger på ett sted og fungerer som en kommunikasjonskanal mellom deg, sykehusene og kommunehelsetjenesten i de kommunene som har tatt i bruk Helseplattformen. HelsaMi gir deg tilgang til informasjon, planer og konklusjoner fra din egen journal. Du kan også kommunisere digitalt med sykehuset.
I starten vil du kunne se oversikt over planlagte timer og få referater fra timene gjennom et besøkssammendrag. Etter hvert som mer informasjon legges inn, vil flere funksjoner bli tilgjengelige, og mer av journalmaterialet vil kunne ses i appen.
Fordeler for pasientene
HelsaMi er et viktig skritt på vegen for å ivareta pasientenes rettigheter og for å bedre utnytte pasientenes egne ressurser. En bedre informert pasient har større mulighet til å ta gode valg og kan aktivt bidra til forebygging og oppfølging av egen helse. HelsaMi er ikke en konkurrent til Helsenorge, men er noe som kommer i tillegg til Helsenorge. Noe av funksjonene i Helsenorge og HelsaMi er overlappende, og det kan hende at du får varsler fra begge. Det er mulig å regulere varsler i menyene på begge appene, slik at dette blir best mulig tilpasset ditt behov.
Hvem kan bruke HelsaMi?
Alle over 16 år kan opprette en brukerkonto i HelsaMi. Som pårørende kan du få tilgang på vegne av andre, for eksempel barn eller andre som ønsker å dele sine helseopplysninger med deg. Foreldre kan be om tilgang til sine barns helseopplysninger ved å fylle ut et skjema i HelsaMi. Voksne over 16 år med samtykkekompetanse kan også gi tilgang til andre voksne.
Hva finner du i HelsaMi?
I HelsaMi kan du få oversikt over timeavtaler, motta besøkssammendrag, se helseopplysninger som legemidler, prøvesvar, allergier, vaksiner og forebyggende behandling. Du kan også ha dialog med helsepersonell gjennom meldinger og videokonsultasjoner, samt søke om kommunale tjenester. I starten kan HelsaMi ha lite innhold, og det som du finner av innhold er overført fra våre gamle system. Du kan selv gi pårørende tilgang til dine helseopplysninger om du ønsker det, eller f.eks. rette kontaktinformasjonen din om den ikke stemmer.
Kontakt og brukerstøtte
HelsaMi kan du laste ned som app på din telefon eller logge deg på internett. HelsaMi - Helseplattformen AS
Har du spørsmål om hvordan du bruker HelsaMi, oppretter tilgang eller trenger annen hjelp, kan du ringe 72 88 37 97 på hverdager mellom kl. 09.00 og 15.00.
Du kan også sende melding fra din HelsaMi-konto ved å velge “Still et spørsmål til brukerstøtte”.
For mer informasjon, besøk helsami.no. HelsaMi - Helseplattformen AS