Pasientene får den behandlingen de skal ha
Sist helg tok Helse Nord-Trøndelag i bruk Helseplattformen. Etter seks dager (14.nov) viser erfaringene at sykehuset har klart å innføre Helseplattformen og gitt pasientene behandling i tråd med planene som ble lagt på forhånd.
Natt til lørdag 9.november tok Helse Nord-Trøndelag i bruk Helseplattformen, som det siste helseforetaket i Midt-Norge. Samtidig med HNT gikk også seks nye kommuner i Midt-Norge på løsningen. Dermed bor 71 prosent av alle innbyggerne i Midt-Norge i en kommune med Helseplattformen.
-Innføringen av Helseplattformen har så langt gått etter planen. Hittil er det meldt om færre feil enn det vi ventet på forhånd. Noen utfordringer, i form av både større og mindre problemer, har vi naturligvis støtt på. Men det har vi vært forberedt på. Vi har en bratt læringskurve foran oss, og vi er nå i en periode der vi må regne med en del frustrasjoner. Det er mye som er nytt for våre medarbeiderne nå. Det som er bra er at våre engasjerte ansatte melder fra om feil eller mangler i Helseplattformen, slik at vi kan tak i det, sier sykehusdirektør Annamaria Forsmark i Helse Nord-Trøndelag.
Gradvis økning av kapasitet
I forkant av innføringen reduserte Helse Nord-Trøndelag den planlagte aktiviteten, slik man f.eks. gjør ved ferieavvikling på sykehusene. Dette som ett av flere tiltak for å frigjøre kapasitet til innføringsaktiviteter, og samtidig å kunne gi behandling til pasienter som trenger spesialisthelsetjenesten mest. Nå, seks dager etter innføring, kan vi oppsummere med at pasientene får den behandlingen de skal ha, og at innføringen av Helseplattformen hittil ser ut til å ha gått bra.
-Det hadde ikke vært mulig uten den enorme innsatsen som våre ansatte og ledere har lagt ned i form av opplæring og andre forberedelsesaktiviteter over lengre tid. Vårt mål er å komme tilbake til normal drift, med tanke aktivitet og bemanning, så raskt som mulig – og senest innen utgangen av mars 2025. Etterhvert som organisasjonen lærer seg plattformen og vi blir tryggere på de nye arbeidsflytene, vil den planlagte pasientbehandlingen øke gradvis fremover, sier sykehusdirektør Forsmark.
-Vi du si det har gått bedre enn ventet på forhånd?
-Vi har ikke hatt noen alvorlige feil som har truet pasientsikkerheten. Selv om mange av våre ansatte og ledere nå står i en mer krevende arbeidshverdag enn før innføringen, så opplever vi at det er stadig flere som mestrer oppgavene i den nye løsningen. Jeg tenker det viktigste vi kan gjøre er å støtte hverandre og dele kunnskap og erfaring der vi kan. Så må vi støtte oppunder alle aktiviteter som bidrar til at brukervennligheten av løsningen blir bedre, slik at kvaliteten og effektiviteten i pasientbehandlingen øker, sier sykehusdirektør Forsmark.
Mange som bistår
En rekke ansatte fra St. Olavs hospital og Helse Møre og Romsdal bistår Helse Nord-Trøndelag under innføringsperioden. Ca. 260 eksterne kliniske ressurser kommer for å bistå i kortere eller lengre perioder. Ut over de kliniske ressursene kommer ca. 85 fag- og ikt-eksperter for å bistå med ansatte med sin HP-kompetanse, disse ressursene er fordelt mellom sykehusene etter behov. Også Helseplattformen, Hemit og Epic gir god støtte til helseforetaket.
-Vi må utnytte disse tre ukene ekstra godt for å lære mest mulig av de som har kommet for å hjelpe oss, avslutter Annamaria Forsmark.
Fakta:
- HNT innførte Helseplattformen natt til 9.november
- Kommunene Hitra, Heim, Smøla, Sunndal, Surnadal og Tingvoll gikk på samtidig med HNT
- Rundt 4000 helsearbeidere fikk dermed nytt arbeidsverktøy
- 71 prosent av innbyggerne i Midt-Norge bor nå i en kommune som bruker Helseplattformen
- HelsaMi er innbyggernes møte med Helseplattformen