Helse Nord-Trøndelag jobber for å sikre en trygg innføring av Helseplattformen
9.november planlegger Helse Nord-Trøndelag og seks nye kommuner i Midt-Norge å ta i bruk Helseplattformen. Vi jobber for å sikre en trygg innføring av plattformen.
I dag benytter over 33.000 helsearbeidere i Midt-Norge pasient- og journalsystemet Helseplattformen. Det betyr at et flertall av alle som arbeider i de midtnorske sykehusene og kommunehelsetjenesten nå bruker plattformen. I tillegg har over 265.000 innbyggere tatt i bruk pasientapplikasjonen HelsaMi.
9.november planlegger Helse Nord-Trøndelag og seks nye kommuner i Midt-Norge å ta i bruk Helseplattformen.
Innføringen av Helseplattformen i Helse Nord-Trøndelag er besluttet av Helse Midt-Norge RHF, og er et regionalt prosjekt. Vårt oppdrag som helseforetak er å innføre løsningen ved våre to lokalsykehus, og sørge for at det skjer på en pasientsikker måte.
For å frigjøre tid, slik at våre ansatte kan gjennomføre forberedelses- og innføringsaktiviteter, må vi redusere planlagt aktivitet noe i en periode. All akutthjelp vil bli prioritert, og innbyggerne som sokner til Helse Nord-Trøndelag vil få nødvendig helsehjelp også under opplæringsperioden og ved innføring av Helseplattformen.
Behandling som ikke haster vil få noe lenger gjennomsnittlig ventetid sammenlignet med i dag, men vi vil som alltid prioritere slik at de som trenger hjelp raskt får det.
Parallelt med dette utarbeider Helse Nord-Trøndelag en egen beredskapsplan, som skal sikre at vi ved uforutsette problemer fortsatt kan levere trygge helsetjenester til befolkningen, og samtidig ivareta de ansatte. Sammen med øvrige sykehus i Midt-Norge skal Helse Nord-Trøndelag sørge for at innbyggerne kan føle trygghet for liv og helse, slik vi også gjør ellers.
Tilgangen på helsepersonell i vårt område er, som for resten av landet, en økende utfordring. Vi erkjenner rekrutteringsutfordringene og jobber derfor aktivt med problematikken. Noen fagområder rekrutterer godt, mens det er mer krevende for andre fagområder. Nettopp det å rekruttere og beholde er definert som et av helseforetakets satsingsområder og har derfor stor oppmerksomhet.
Delte erfaringer
Det er ulike erfaringer med Helseplattformen. Noen helsearbeidere rapporterer om en mer krevende arbeidshverdag enn før, mens andre er fornøyd med løsningen. Ledelsen i Helse Nord-Trøndelag har forståelse for bekymringen en del klinikere har, er noe man tar på største alvor. Derfor brukes erfaringene fra St. Olavs hospital og Helse Møre og Romsdal til å legge forholdene til rette for trygg pasientbehandling og gode arbeidsforhold for alle. Den ekstra belastningen som innføringen av Helseplattformen påfører organisasjonen tar ledelsen høyde for i planleggingen, men man legger ikke skjul på at helseforetaket står foran en krevende tid.
Helse Nord-Trøndelag bruker erfaringene fra de andre foretakene til å finne de beste løsningene på de utfordringer som ligger i systemet, og samtidig dra nytte av de mulighetene journalløsningen åpner for.
Tilbake til normalen
I sommer kunne St. Olavs hospital rapportere at de, på overordnet nivå, er tilbake til normal drift og at de ikke lenger har behov for ekstra personell på grunn av Helseplattformen.
St. Olavs hospital har nå høyere aktivitet enn før innføringen og ventetidene er synkende. St. Olav har per juli 2024 lavere ventetid enn landsgjennomsnittet. I Helse Møre og Romsdal, som gikk på i april, er det ikke sendt noen meldinger om alvorlige pasientskader til Helsetilsynet som kan relateres til Helseplattformen. Antall avviksmeldinger økte noe rett etter innføringen, men har falt jevnt siden.
Erfaringene fra både St. Olavs og Helse Møre og Romsdal gir signal om at den versjonen av Helseplattformen Helse Nord-Trøndelag skal innføre er en forbedret løsning i forhold til den som ble tatt i bruk på St. Olavs hospital 12. november i 2022.
Noen viktige forutsetninger
Vårt helsepersonell er opptatt av at behandlingen som gis på sykehusene holder faglig god kvalitet, og at den skjer på en pasientsikker måte. Det er også styret og ledelsen i Helse Nord-Trøndelag opptatt av.
Derfor har vi tre viktige forutsetninger som må være på plass før vi kan ta i bruk Helseplattformen;
- Løsningens kvalitet kan ikke være til hinder for pasientsikker drift og den må ha forbedret brukervennlighet (sammenlignet med innføringen ved St. Olavs hospital)
- Vi må få tilgang til tilstrekkelige kliniske ressurser fra regionen i forbindelse med innføringsperioden
- I samme periode må vi også få tilstrekkelige IKT-ressurser fra regionen
Derfor jobber helseforetaket grundig, på klinikk- og foretaksnivå, med å identifisere risiko og sårbarheter slik at vi kan sette inn risikoreduserende tiltak. Størst oppmerksomhet har vi på vår kapasitet til å kunne håndtere drift, samtidig som vi gjennomfører forberedelsesaktiviteter - inkludert opplæring av ansatte og egentrening. Vi samarbeider med de andre foretakene i regionen og opplæringspersonellet i Helseplattformen for å sikre at det er tilstrekkelig personell på plass i HNT når innføringen starter.
Gode forberedelser inkludert opplæring, regionalt samarbeid og gjenopptak av normal aktivitet - så snart det er mulig - vil motvirke langvarig økning av ventetidene. Det vil også begrense innføringskostnadene i foretaket.
Men er det trygt med Helseplattformen?
Det har vært rapportert om alvorlige hendelser som følge av Helseplattformen under innføringen ved St. Olavs hospital, og det er gjennomført tilsyn som ikke er ferdigbehandlet. Men siden oppstart ved St. Olavs hospital er det lagt ned en betydelig innsats med feilretting og forbedringer, noe vi kan se resultater av ved innføringen i Helse Møre og Romsdal. Helse Midt-Norge har øremerket 80 millioner kroner til en tiltakspakke for å sikre bedre brukervennlighet, følge opp arbeidet med feilrettinger og sørge for andre forbedringer av løsningen.
Løsningen driftes altså i dag på seks sykehus og er tatt i bruk av 18.000 ansatte i spesialisthelsetjenesten. Våre sykehusansatte skal ta i bruk løsningen 9. november kl. 03.00. Helse Nord-Trøndelag er i rute med forberedelsesaktiviteter, samtidig er våre samarbeidspartnere klare til å bistå. Selv om vi er så godt forberedt som vi kan være på dette tidspunktet, vil vi ha en krevende periode foran oss.
Uansett om man er enig eller uenig i valg av journalløsning, oppfordrer vi alle til å bruke de resterende ukene og dagene best mulig - for en pasientsikker og god innføring i våre sykehus.