Simulering

Helse Nord Trøndelag benytter simulering som pedagogisk verktøy. Dette bidrar til å øke den faglige kompetansen til helsepersonell og til økt pasientsikkerhet.

Simuleringsbasert læring er en læringsmetode som krever aktiv deltagelse og innlevelse fra deltagerne. Deltagerne håndterer praksisnære situasjoner (scenario) med etterfølgende debrief for refleksjon og læring.

Simulering kan gjøres enten ved hjelp av avansert simulatorer, enklere treningsdukker, eller levende markører. Læringsmålene kan omfatte alt fra spesifikke prosedyrer, til øving på kommunikasjon og samhandling.

Helse Nord-Trøndelag har en HF koordinator som samarbeider med RegSimMidt. 

www.Regsimmidt.no

Det overordna målet til RegSimMidt er å bidra til å øke bruk av kunnskapsbasert simulering og ferdighetstrening for kompetanseheving i Helse Midt-Norge.

Helse Nord-Trøndelag har en stor stab med fasilitatorer på begge sykehus og det gjennomføres mye simulertbaserte øvinger på begge sykehusene.

Simulering benyttes under intro-uke til LIS1, da med fokus på å simulere mottak av pasienter med diagnoser man ser hyppig i akuttmottaket og å håndtere akuttsituasjoner som sepsis, anafylaksi, traume og hjertestans.

Det arrangeres flere Fasilitatorkurs årlig i HNT i samarbeid med RegSimMidt og Medisinsk SimulatorSenter i Trondheim. Fasilitatorkursene er bygd opp etter anbefalinger fra InterRegSim, Interregionalt kompetansenettverk for simulering i spesialisthelsetjenesten i Norge.

 www.interregsim.no

En person som bruker briller

Ingunn Almli Øvereng

Rådgiver simulering/HF koordinator

Ingunnalmli.overeng@helse-nordtrondelag.no
Sist oppdatert 19.09.2024